Kako nastaju novine Global?

array(1) { [0]=> int(2556) }

Budu?i da je snimanje mobitelom na ‘ovim prostorima’ još uvijek dobrano nerazvijeno u odnosu na primjerice ameri?ko medijsko tržište u sferi televizijskog izvještavanja, ne bih rekla da je neobi?no što sam prema upotrebi mobitela u te svrhe osje?ala svojevrsnu averziju. Tako sam se upustila u tre?i svoj mobile journalism snimivši proces nastanka mjese?nika Globala nastalog pri Fakultetu politi?kih znanosti. Što re?i? Nakon neugodnog iskustva iz ožujka kad sam s terena donijela sate neupotrebljivog materijala, moram priznati da se trenutno ipak osje?am ugodnije pri pomisli na svoje mobilno iskustvo. Snimala sam ru?nim stativom, takozvanim stabilizatorom zbog vizualne specifi?nosti svakog priloga s mnogo zamišljenih švenkova, zoom-inova i zoom-outova.

Izrada novina Global: Planiranje from TV Student FPZG on Vimeo.

Osim što se na stabilizator zaista treba naviknuti iz nekoliko pokušaja, važno je posjedovati minimalno jednu stabilnu ruku kojom ?ete uspješno upravljati ovim ru?nim stativom. Naime, iako je njegovo ku?ište teže zbog umanjivanja neželjenih pokreta kamere, snimanje možete zaboraviti ako vaše ru?ice ne znaju mirovati jer ?e kadrovi biti potpuno neupotrebljivi premda bili magovi u montaži. Nadalje, ne zaboravite da mobiteli u odnosu na kamere ipak imaju ograni?ene mogu?nosti, dakle s odre?ene udaljenosti naprosto prestanu definirati fokus pa ih eventualno možete upotrijebiti za ve?e udaljenosti ili s mnogo maglovitih, ali autorskih snimki. Budu?i da sam prilikom snimanja koristila mnogo malih rekvizita poput malenih ljudi ili umanjene novinske redakcije, više puta sam se susrela s problemom gubitka fokusa kad je neki rekvizit trebao biti u prvom planu – vrlo oštar u odnosu na pozadinu. Drugim rije?ima, za takve ekshibicije svakako bih preporu?ila snimanje kamerom ili fotoaparatom. Uz to, mobiteli nisu predvi?eni za švenkanje jer pokreti djeluju nezgrapno, neodre?eno i estetski neprihvatljivo. Osim toga, ?ak i ako ‘zaklju?ate’ fokus, on ?e se pri švenkanju izgubiti te možda narušiti kvalitetu snimke i kompozicije kadra. U svojoj vježbi imam prili?an broj švenkova i zoomiranja tako da sam neželjenim promjenama ekspozicije i fokusa dosko?ila ne zaklju?avši ih prije paljenja snimanja, nego ru?no manevriraju?i oboma kako je tekao pojedini pokret kamere. Na koncu su kadrovi ispali prihvatljivi iako je za tako nešto puno efektivnije i jednostavnije koristiti farove ili pokretne stative umjesto ru?nog stabilizatora. Isti „trik“ primjenila sam kod prelaska iz interijera u eksterijer jer zaklju?avanje fokusa odnosno ekspozicije naprosto nije imalo smisla. S mobitelima je bolje snimati ili vani ili unutra bez previše dinami?nih kadrova, odnosno prijelaza iz razli?itih prostora.

Izrada novina Global: Realizacija from TV Student FPZG on Vimeo.

No, ono što mi se tre?i put potvrdilo jest da je mobilna oprema za snimanje nevjerojatno prakti?na ako planirate prelaziti dug ili pak ‘neprohodan’ put do vaših snimateljskih lokacija. Na kraju krajeva, postoji kojekakva oprema za poboljšanje kvalitete snimaka – od raznih stativa, preko beži?nih i ži?anih mikrofona pa sve do minijaturnih farova i lampica. U svakom slu?aju – palac gore za snimanje mobitelima, ali ako ste jasno precizirali kako želite da vaš uradak izgleda. Za moju vježbu mobitel je bio sasvim u redu jer sam imala niz rezervnih mogu?nosti za snimanje istih kadrova, scena i sekvenci pri ?emu sam bila svjesna nedostataka u korištenju mobitela za snimateljske podvige. Ovdje ?emo pridodati i moje neiskustvo u snimanju op?enito, a posebno u novoj sferi stvaranja priloga malenim aparati?ima kojima je snimanje samo usputna funkcija.
Za gerilske snimateljske uvjete gdje je relativno nemogu?e napraviti plan snimanja, mobiteli ?e biti odli?ni aparati za hvatanje najboljih snimki ako ste ‘vješti na okida?u’ i precizni pri promatranju svijeta oko sebe. S druge strane, ako planirate snimati konvencionalan i slabo kreativan televizijski materijal, topla je preporuka da se držite provjerene opreme za televiziju. Ipak, ako vam pri?a ima prostora za naknadne i neplanirane promjene te lagani kreativni zaokret, ne bojte se poigrati u montaži kako biste sirovinu u?inili atraktivnijom, odnosno završni proizvod – ili pak popravili poteško?e nastale zbog ograni?enih mogu?nosti svakog mobitela. S obzirom da sam ?itav svoj materijal snimala ru?nim stativom te uz to imala mnogobrojne dinami?ne kadrove, u montaži sam za dio pri?e (kažem, samo dio jer je ostatak bio planiran s istim efektima) ubrzala pojedine sekvence što je automatski ‘obrisalo’ neželjene trzaje kamere. Ipak – nemojte se dovoditi u sli?ne situacije ako to nije nužno, posebice zato jer za mobitele postoji ?itava paleta kojekakvih stabilizatora ne bi li kadrovi bili što uredniji.

Izrada novina Global: Povezivanje from TV Student FPZG on Vimeo.

Rutinska napomena prije nego li završim jest da svakako sa sobom nosite rezervnu bateriju, punja? ili drugi mobitel iz jednostavnog razloga što programi za snimanje sišu nevjerojatnu koli?inu energije, posebice ako snimate nekoliko sati u komadu. Sva sre?a, u današnjem digitalnom dobu sve od navedenoga je i više nego dostupno. A za kraj želim sve ohrabriti da pokušaju snimati mobitelima jer ?e se možda iznenaditi baš kao što je bio slu?aj kod mene. Iako i dalje više cijenim regularne televizijske kamere, mora se priznati da je mobilno novinarstvo zaista revolucija u snimanju i novinarstvu.
Naravno, ako ih se zna pravilno upotrijebiti.

Komentari

komentara


Više o


©2015 Televizija Student